Upoznati Ljubav

Iz Evanđelja po Ivanu; Iv 17, 1-11a

U ono vrijeme: Isus podiže oči k nebu i progovori: »Oče, došao je čas: proslavi Sina svoga da Sin proslavi tebe i da vlašću koju si mu dao nad svakim tijelom dade život vječni svima koje si mu dao. A ovo je život vječni: da upoznaju tebe, jedinoga istinskog Boga, i koga si poslao – Isusa Krista. Ja tebe proslavih na zemlji dovršivši djelo koje si mi dao izvršiti. A sada ti, Oče, proslavi mene kod sebe onom slavom koju imadoh kod tebe prije negoli je svijeta bilo. Objavio sam ime tvoje ljudima koje si mi dao od svijeta. Tvoji bijahu, a ti ih meni dade i riječ su tvoju sačuvali. Sad upoznaše da je od tebe sve što si mi dao jer riječi koje si mi dao njima predadoh i oni ih primiše i uistinu spoznaše da sam od tebe izišao te povjerovaše da si me ti poslao. Ja za njih molim; ne molim za svijet, nego za one koje si mi dao jer su tvoji. I sve moje tvoje je, i tvoje moje, i ja se proslavih u njima. Ja više nisam u svijetu, no oni su u svijetu, a ja idem k tebi.«

G2ZSH1CZMN

Promišljanje

Isus moli Oca da proslavi svoga Sina, i da vlašću koju mu je dao dade život vječni onima koje mu je povjerio. Isus nam sam približava vječni život, on jest zapravo –  upoznavanje jedinoga istinskog Boga i koga je on poslao – Isusa Krista.

Možda se pitamo, nije li to nekako previše banalna definicija? Kao da joj nedostaje sofisticiranosti, određene težine. Zar nije prejednostavno? Reći da je vječni život da upoznamo Boga i koga je on poslao. A opet – upravo tu leži sve.

Upoznati Boga – znači biti jedno s Njime. Riječ upoznati ovdje se koristi iz bibljiskog poimanja. Ondje ona biva shvaćena prvenstveno u Starom Zavjetu kao oznaka za spolni čin između muža i žene. To ne znači da u Ivanovom evanđelju se ova riječ koristi da označuje spolni čin. Da bismo to razumijeli potrebno nam je razumijeti jezik Hebreja – oni su narod koji je živio u Starozavjetno vrijeme sav predan Gospodinu i od kojeg su ovisili. Razvili su konkretne slike odnosa čovjeka s Gospodinom jer je Gospodin bio neizostavan dio njihovog života. Izraelova vjera svoj temelj vuče od obećanja Gospodnjeg. Cijela Izraelova povijest jest put vjere.

Stoga nam je i malo shvatljivija upotreba riječi upoznati kao oznake spolnog čina muža i žene. Tu se radi o potpunom obostranom predanju i prihvaćanju dvoju jednakih ljudskih bića. Sa svime što ona jesu, kako negativnostima tako i pozitivnostima, oni se daruju jedan drugome – potpuno se (u)poznaju. To je vrhunac upoznavanja – svoju vanjštinu, a to je tijelo, dijele zajedno. Posrijedi je dublja istina – dijeljenja svoje nutrine, temelja svojeg bića s drugom osobom.

Svakidašnje nas iskustvo uči, kako ne možemo dijeliti sa svakim sve ono što nosimo u sebi, a kamoli u potpunosti se nekome dati upoznati. Kao da tada taj drugi nama „ovlada“ zadobiva „moć“ nad nama jer poznaje nas onakve kakvi jesmo. Zato treba biti oprezan kome povjeravamo svoju nutrinu. Nemaju svi ljudi dobre namjere makar se na prvu činilo kao da imaju. Knjiga Sirahova nas uči: Ako želiš imati prijatelja, steci ga kušanjem i nemoj se prebrzo u nj pouzdati (Sir 6, 7). Vidimo i sami, da bi se to moglo, da bi se nekoga upoznali i dao mu se pristup u svoju nutrinu potrebna je ljubav. Ljubav je vrhunac naših odnosa. Onoga koga ljubim – sve mu želim dati, jer mu želim dobro. Nije važno hoće li me taj drugi shvatiti, razumijeti, ili ne – ja ga toliko ljubim da mu sve želim dati. To je važna razboritost. Ne samo slijepo srljati za osjećajima. Ljubav teži za uravnoteženošću, za razboritošću. Sveti Augustin to nam predivno kaže: „Ljubi i čini što hoćeš!“ To kaže jer onaj tko ljubi može drugome, koga ljubi dati samo svoju ljubav. A dati nekome svoju ljubav – to znati upoznati ga, biti dionik njegova života u potpunosti.

To je smisao koji nam govori Isus u ovom odlomku iz Evanđelja. Upoznati Gospodina znači upoznati njegovu ljubav. Znači svoje srce otvoriti Duhu Svetome da mogne kroz oči vjere promatrati život. Mi živimo od našeg odnosa s Gospodinom. Taj odnos se hrani Euharistijom, sakramentima, Svetim Pismom, osobnom molitvom. A najvažnije od svega jest naš odnos prema našim bližnjima. Isus nam je tu uzor. Ono što je on činio – On moli da i mi činimo. Da upoznamo Oca. Upoznati Oca znači ući u zajedništvo s Presvetim Trojstvom. Biti dionik vječne ljubavi.

Sjeti se, na početku Ivanova evanđelja čitamo, da onaj tko je primio Svjetlo, Svjetlo je podalo moć da postanu Djeca Božja. Isus je to Svjetlo, a Djeca Božja – to smo mi, oni koji su ga prihvatili. To je upoznavanje Gospodina. Ono se događa obraćenjem – okretanjem našeg života od grijeha prema Bogu, od smrti prema životu, od zla prema dobru. Naš život jest bojišnica tih stvari. Naš život jest uvijek novo obraćenje od grijeha, smrti, zla prema Bogu, životu, dobru. To put upoznavanja Oca, to je put u Vječni Život.

Ukoliko ostanemo u zajedništvu s Isusom – to će reći – ukoliko njegujemo sakramentalni život, čitamo Sveto Pismu, osobno molimo – koliko možemo, prema našim mogućnostima – bit ćemo dionici Vječne Gozbe. A to je smjer za kojim svi trebamo ići! To je cilj za koji vrijedi istrošiti svoj život.

M. K.

Oglasi

Posted on 27. svibnja 2017., in Evanđelje, Ljubav. Bookmark the permalink. Komentiraj.

Komentiraj

